“ Υ ψ η λ ή τ ά σ η | εικαστικό πρωτόκολλο ” στην Thessaloniki Art Fair

2021-11-20

Η Roma gallery, στις 25 -28 Νοεμβρίου συμμετέχει στην Thessaloniki Art Fair με την ατομική έκθεση του Κωστή, " Υ ψ η λ ή τ ά σ η | εικαστικό πρωτόκολλο ", μια νέα ενεργειακή εγκατάσταση ηλεκτρονικών κεραυνών. Σε κάθε εγκατάστασή του και ανάλογα με τον χώρο που διαμορφώνει, δημιουργείται ένα ηλεκτρικό ανάλογο πεδίο. Έτσι σε αυτή την πρόταση θα δούμε τόσο τελευταία έργα όσο και κάποια παλιότερα που συγκροτούν ένα νέο οπτικό | ηχητικό σύνολο. 


Στο πλαίσιο της τέχνης-τεχνολογίας ο Κωστής διαπραγματεύεται μέσα από την υψηλή τάση το φαινόμενο του κεραυνού. Στην Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε από το ΜΜΣΤ το 1995 η έκθεσή του Η λ ε κ τ ρ ι κ ό Π ε δ ί ο. Μετά από τεχνολογική έρευνα, ο Κωστής κατάφερε να παράγει με ρεύμα υψηλής τάσεως κεραυνούς που παίζουν κυρίαρχο ρόλο στα έργα του και που είναι προγραμματισμένοι να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται, να εκρήγνυνται και να "σιωπούν". Για την πρώτη παρουσίαση του κεραυνού στη γλυπτική, μιλάει ο Κωστής στη συνέντευξή του στον Jacques Donguy θεωρητικό του κινήματος fluxus και της οπτικής ποίησης το 1994: "Την πρώτη φορά που παρουσίασα έναν κεραυνό ήταν το 1989. Στα πλαίσια της εγκατάστασης στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών «Λαβύρινθος ή το κενό μνημείο» . Ήταν ο αναγκαίος σπινθήρας που ανακάλυπτε ο θεατής στην άκρη του μίτου της Αριάδνης. Ακόμη και ένα γλυπτό που ονομαζόταν "όρασις/όραμα": ο θεατής αντικατοπτριζόταν σ' έναν κοίλο καθρέφτη όπου ένας κεραυνός πρότεινε τη λάμψη του. Παράλληλα, παρουσίαζα μια εγκατάσταση που είχε τον τίτλο "Χώρα του κανενός: τελετουργία της έκρηξης". Ο κεραυνός διαπερνούσε καθημερινά αντικείμενα, κομμάτια λάβας, κάρβουνου, γρανίτη, και το νήμα της σκέψης κατέληγε στην έκρηξη." Στην ίδια συνέντευξη, απαντώντας στην ερώτηση, αν "υπάρχουν πολλά πράγματα να πει κανείς πάνω στη σχέση κεραυνός/ηλεκτρισμός, ειδικά σε συσχετισμό με τις τέχνες εκείνες που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες" προσδιορίζει τη σχέση μύθου και τεχνολογίας λέγοντας: Ο κόσμος της τεχνολογίας, της ηλεκτρονικής εποχής, περιέχει τόσους μύθους όσο και οι παλιότερες κοινωνίες. Από αιώνα σε αιώνα, οι μυθολογικές βαλίτσες ταξίδεψαν σαν ένα μυστικό επιβίωσης που έρχεται σε μας σήμερα, παρόλη την πληροφορική εξέλιξη και τις νέες τεχνολογίες, με το ίδιο περιεχόμενο... 

"Το έργο του είναι στοχασμός πάνω στη φύση και το φως. Ο κεραυνός έχοντας γίνει ποιητικό μέσο, επιτρέπει στο έργο να ολοκληρωθεί μέσα στο αισθητηριακό πεδίο καθώς επίσης στο μυθολογικό και στο φιλοσοφικό" γράφει η πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης κ. Ξανθίππη Σκαρπιά - Χόϊπελ.

Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση της R O M A G A L L E R Y | Κ ω σ τ ή ς | αγώγιμο⬄μη αγώγιμο με κείμενο από τον Ομότιμο Καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Εμμανουήλ Μαυρομάτη.

Ο Κωστής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1950. Παράλληλα με το εικαστικό του έργο, ανέπτυξε πλούσια δράση στο χώρο της ποίησης, εξέδωσε βιβλία, οργάνωσε καλλιτεχνικές ομάδες και δημιούργησε περιοδικές εκδόσεις τέχνης καθώς και artist's books. Έργα του βρίσκονται σε Μουσεία και Ιδιωτικές Συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.