Λούβρο: Αναζήτηση των ιδιοκτητών κλεμμένων έργων τέχνης από τους Ναζί

2018-02-06

Η νέα πρωτοβουλία του Μουσείου του Λούβρου αποτελεί μία παγκοσμίως πρωτότυπη ενέργεια για τον κόσμο των μουσείων. Ο φορέας δημιούργησε άλλες δύο αίθουσες στο χώρο του, όπου παρουσιάζεται μία ιδιαίτερη σειρά έργων. Πρόκειται 31 έργα τέχνης, που μοιράζονται ένα κοινό στοιχείο: όλα ανήκαν κάποτε στις περιουσίες Εβραίων της Γαλλίας, που λεηλατήθηκαν από τα ναζιστικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και μετά το πέρας του επαναπατρίσθηκαν.

Όπως αναφέρεται στην ισπανική εφημερίδα Εl Pais, τα εν λόγω έργα εντοπίσθηκαν μεταπολεμικά στο μουσείο του Χίτλερ στο Λιντς της Αυστρίας, ή στην προσωπική «συλλογή» του Χέρμαν Γκέρινγκ.

Από το 1940 έως το 1945, οι Ναζί σφετερίσθηκαν περίπου 100.000 έργα τέχνης και πολύτιμα αντικείμενα από το γαλλικό έδαφος. Στα τέλη του πολέμου, κατέστη δυνατός ο επαναπατρισμός 60.000 εξ αυτών. Περίπου 45.000 ταυτοποιήθηκαν και επέστρεψαν στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Σήμερα, ακόμη 2.100 τέτοια έργα και αντικείμενα περιμένουν την ταυτοποίησή τους και την επιστροφή τους στους ιδιοκτήτες τους. Το Λούβρο φυλάσσει 1.700 από αυτά, με τα 800 να είναι πίνακες ζωγραφικής. Το ένα τρίτο βρίσκεται στις αποθήκες του, ενώ τα υπόλοιπα έχουν δανεισθεί στα διάφορα δημόσια Μουσεία της χώρας προς έκθεση.

Ο διευθυντής του τμήματος Ζωγραφικής του Λούβρου, Σεμπαστιάν Αλάρ, δήλωσε στην El Pais πως, «Πολλές φορές μας έχουν κατηγορήσει ότι θέλουμε να τα κρατήσουμε. Στην ουσία έχουμε κάνει τα πάντα ώστε να μη συμβεί αυτό. Για να αποφευχθούν επικρίσεις αυτού του τύπου δημιουργήθηκαν αίθουσες όπως αυτή. Στόχος μας είναι να επιστρέψουμε όσα περισσότερα μπορούμε. Έχουμε συναίσθηση πως αυτά τα έργα δεν μας ανήκουν».

Όλα αυτά τα έργα έχουν ετικέτα με το χαρακτηρισμό MNR (Εθνικό Μουσείο Αποκατάστασης), που αντιπροσωπεύει το όργανο για τη διάσωση των κλαπέντων έργων, και συνοδεύονται από την επιγραφή «Έργο, του οποίου η φύλαξη εμπιστεύθηκε στο Μουσείο, εν αναμονή της επιστροφής του στον νόμιμο ιδιοκτήτη του». Όσα έχουν καταγραφεί ως MNR, όπως «Η κεφαλή λέοντος» του Ζερικό, ή «Το Δάσος» του Μπουσέ, δεν επιτρέπεται να βγουν από τη Γαλλία και δεν είναι καταγεγραμμένα στους καταλόγους των δημοσίων συλλογών. Επισήμως, είναι περαστικά και εκτίθενται περιστασιακά, σημειώνει η εφημερίδα.

Στόχος της νέας αίθουσας του Λούβρου είναι να βοηθήσει την ταυτοποίησή τους από τους ιδιοκτήτες, ή τους απογόνους τους. Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να δηλώσουν την παρελθούσα ιδιοκτησία τους στη Γενική Διεύθυνση Εθνικής Κληρονομιάς. Το 1999, το γαλλικό κράτος συνέστησε μία ανεξάρτητη επιτροπή με στόχο τη διαπίστωση της προελεύσεως και επαλήθευσης της ταυτότητας των ιδιοκτητών των έργων. Οι τελευταίοι οφείλουν να καταθέσουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά (αποδείξεις αγοράς, καταλόγους συλλογών της εποχής, οικογενειακές και λοιπές φωτογραφίες όπου εμφανίζεται το διεκδικούμενο έργο).

Πηγή: https://www.kathimerini.gr