Η "Χάρτα των Δικαιωμάτων των Επισκεπτών"

2023-03-23
φωτ.: Mingrui He
φωτ.: Mingrui He

Γράφει η Σοφία Καρούνη

Οι έρευνες στον τομέα των μουσείων δείχνουν ότι το κοινό γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό αναφορικά με την ποιότητα της εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από το είδος του μουσείου. Η ανταπόκριση στις ανάγκες των επισκεπτών είναι βασικό στοιχείο και πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν από όλους τους φορείς. 

Ποιές είναι, όμως, αυτές οι ανάγκες; 

Το 2001 το Visitor Services Association των Η.Π.Α. δημοσίευσε έναν κατάλογο κοινών αναγκών για τους επισκέπτες με τίτλο "Χάρτα των Δικαιωμάτων του Επισκέπτη"/ "Visitor's Bill of Rights". Πρόκειται, λοιπόν, για τις εξής:

1. Άνεση: "Ικανοποίησε τις βασικές μου ανάγκες"

2. Προσανατολισμός: "Διευκόλυνέ με να βρω τον δρόμο μου στο μουσείο"

3. Υποδοχή: "Κάνε με να νιώσω ευπρόσδεκτος"

4. Ευχαρίστηση: "Θέλω να διασκεδάσω"

5. Εγκοινωνισμός: "Ήρθα για να περάσω λίγο χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους μου"

6. Σεβασμός: "Δέξου ποιος είμαι και τι ξέρω"

7. Επικοινωνία: "Βοήθησέ με να καταλάβω και άσε με να μιλήσω κι εγώ"

8. Μάθηση: "Θέλω να μάθω κάτι καινούριο"

9. Επιλογή και έλεγχος: "Άσε με να επιλέξω και δώσε μου την ευκαιρία να ασκήσω κριτική"

10. Αυτοπεποίθηση: "Πρόσφερέ μου πρόκληση στην οποία ξέρω ότι μπορώ να αντεπεξέλθω"

11. Αναζωογόνηση: "Βοήθησέ με να νιώσω ανανεωμένος"

Τα μουσεία θα πρέπει να δίνουν διαρκώς την απαιτούμενη σημασία στους επισκέπτες. Η λεπτομερής γνώση του κοινού, υπαρκτού ή δυνητικού, είναι υψίστης σημασίας για τη μελλοντική επιβίωση ενός μουσείου. 


Πηγές: 

Rand, J., 2001. "Visitor's Bill of Rights". In: Adams, R., (ed.), Museum Visitor Services Manual, pp. 13-14

Black, G., 2009. Το Ελκυστικό Μουσείο. Μουσεία και Επισκέπτες, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς