Στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας θα παρουσιαστούν οι πολύτιμοι πίνακες κορυφαίων και διακεκριμένων ζωγράφων, από τον 19ο έως τον 21ο αι. Ο πυρήνας της συλλογής του Τελλογλείου Ιδρύματος περιλαμβάνει έργα της Επτανησιακής Σχολής, της Σχολής του Μονάχου, σημαντικών ανανεωτών της νεοελληνικής ζωγραφικής των αρχών του 20ού αιώνα, μεγάλων εκπροσώπων της Γενιάς του '30, καλλιτεχνών της αφαίρεσης και του σουρεαλισμού, έως εκείνων που ακολούθησαν νεωτεριστικά ρεύματα και τάσεις της σύγχρονης τέχνης. Ενδεικτικά αριστουργήματα της συλλογής είναι τα έργα της: Ο Αρχιερέας του Νικολάου Καντούνη, Το Προφίλ Κοριτσιού, όπου ίσως να απεικονίζεται η κόρη του, Ιφιγένεια, του Νικολάου Γύζη, Το Παιδάκι με την Κούκλα του Περικλή Πανταζή, Η Αλεξάνδρεια της Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Η Αυτοπροσωπογραφία του Νικολάου Λύτρα, Προσωπογραφία Γυναίκας του Κωνσταντίνου Παρθένη, Ο Κώστας Σδράβος του Φώτη Κόντογλου, Το Πορτραίτο της Τατιάνας Γκρίτση Μιλλιέξ του Γιώργου Γουναρόπουλου, Οι Εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Το Παλάτι της Κλυταιμνήστρας του Γιάννη Σπυρόπουλου, Ο Βυθός του Θανάση Τσίγκου, Το Διπλό Πορτραίτο του Χρόνη Μπότσογλου, Οι Μορφές του Εδουάρδου Σακαγιάν, Η Αννούλα η Σκυριανή του Πολύκλειτου Ρέγγου και Η Ήβη του Λουκά Βενετούλια, μεταξύ των άλλων.
Ο Τάκης Μαυρωτάς, επιμελητής της έκθεσης, τονίζει στον πολυσέλιδο κατάλογο «Συλλογές Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. Νεοελληνική Τέχνη: Ζωγραφική-Χαρακτική-Γλυπτική», εκδ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.: «Το Τελλόγλειο Ίδρυμα, μετά από τον επίμονο τριανταπεντάχρονο αγώνα της Αλίκης Τέλλογλου, εδραιώνεται στην Ελλάδα ως το μοναδικό Ίδρυμα, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου σε Πανεπιστήμιο και διακρίνεται για το μέτρο, τον αισθησιασμό και το βάθος του, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσει στην τέχνη της εποχής μας. [...] Η Συλλογή του Τελλογλείου Ιδρύματος, από τη ματιά της Αλίκης Τέλλογλου έως της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, μπορεί να προσεγγιστεί λαμβάνοντας σοβαρά υπ' όψιν μας τη συγκίνηση και την ευθύνη, που τους έχει προκαλέσει η τέχνη, αφού τα πολυάριθμα επιλεγμένα έργα διακρίνονται για την ευαισθησία και τη σαφήνεια τους, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσουν στην τέχνη της εποχής μας, με τις ευρηματικές και αυθόρμητες διατυπώσεις. Και οι δυο τους, αδιαπραγμάτευτα παθιασμένες απέναντι σε καθετί ωραίο, ξεπερνούν το επίπεδο της γοητείας για να αγγίξουν την ελευθερία και την ουσία της τέχνης, αφού σε όλη τους τη ζωή υποστηρίζουν με σθένος την άποψη ότι η τέχνη πάντα ξυπνά τη φαντασία. Οι Τέλλογλου, με το γόνιμο και μόνιμο έργο τους, έχεις την αίσθηση ότι πάλεψαν με το θάνατο, απόκτημα της μοίρας και του χρόνου, κερδίζοντας την ελευθερία του εκλεπτυσμένου πνεύματος και την ελπίδα, ότι συνέβαλαν με όλες τους τις δυνάμεις στο να προβάλλουν, καθετί που αξίζει να αναμετρηθεί με την αιωνιότητα και τον λεπτεπίλεπτο καθρέφτη της πραγματικότητας, μιας καθαρής πραγματικότητας, την οποία όλοι μπορούν να αισθανθούν, αφού εκφράζει μια ουσιαστική πτυχή της ανθρωπότητας, αφήνοντάς μας τις συλλογές τους, που αντανακλούν το πνεύμα της μεγάλης τους προσφοράς στο έθνος.»
Γενική Ευθύνη: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.
Οργάνωση Έκθεσης: Παναγιώτης Λαμπρινίδης, Διευθυντής Εικαστικού Τομέα Δήμου Καλαμάτας
Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς
Διάρκεια έκθεσης: 11 Οκτωβρίου - 25 Οκτωβρίου 2020
Πηγή: Δελτίο Τύπου